Eerste week SFSU

Dus, afgelopen week voor het eerst mijn vakken gevolgd aan de SFSU! Ik heb drie keer in de week van 2 tot 21u les en een dag van 2 tot 4. De vakken zijn erg leuk, al was afgelopen week een algemene introductie van de syllabus. Ik volg 5 vakken en het was wel even schrikken hoeveel leeswerk er opgegeven wordt.. Ik ben wel wat gewend van de UvA, maar hier zetten ze gerust 8 boeken in de syllabus en daarnaast nog flink wat teksten. Soms hoef je maar 1 hoofdstuk uit een boek te lezen, maar moet je toch het boek kopen omdat de SFSU het hoofdstuk niet mag kopiëren ivm copyright. Echt belachelijk, want voor je het weet geef je gemiddeld 100$ per vak aan boeken uit. Gelukkig wist ik sommige boeken heel goedkoop en tweedehands van Amazon te bestellen…

Mijn vakken: Global Sociology (waarom zijn sommige delen van de wereld/mensen rijk of arm? Een cultureel, sociologisch en economisch perspectief wordt hier gehanteerd) California Culture (dit is mijn “pretvak” elke twee weken een American classic novel lezen – bijvoorbeeld Jack Kerouac – en films kijken over de ontwikkeling van California) verder Philosophy of Mind (een behoorlijk pittig filosofievak, onder andere literatuur van Descartes. “What is the mind?”) en American Arts & Culture (over Amerikaanse kunst, wat maakt kunst “Amerikaans” wanneer is iets “kunst”?) en als laatst Sociology of Knowledge (hoe weten we wat we weten? Iedereen heeft een bepaalde achtergrond en ziet dingen vanuit een eigen perspectief. Bestaat objectiviteit? Hier kijken we bijvoorbeeld naar Derrida met Différance). Ik heb erg veel geluk met mijn docenten, ze zijn goed voorbereid en weten interessante dingen te vertellen. Dat is wel eens anders heb ik gehoord.

Veel van deze lessen zaten bomvol (waarom zeg je eigenlijk “bomvol”? Klinkt luguber), omdat er veel “crashers” waren. Dit zijn mensen die met de online registratie niet binnen zijn gekomen en nu proberen op de lijst van de docent erbij te komen. Helaas had bijvoorbeeld Global Sociology een wachtlijst van 20+ dus veel mensen zijn afgewezen. Er zijn blijkbaar minder vakken dit jaar vanwege de budget cuts bij de SFSU. Hierdoor lopen veel leerlingen vertraging op omdat zij dan soms niet bij een verplicht vak terecht kunnen.

Oke voorzover de droge stof van waar ik mee bezig ben.. het is hier prachtig weer en ik heb afgelopen week ook een fiets gekocht. Ik ben al een paar keer naar SF state gefietst, wat best zwaar is! Moet nog een andere route uit gaan proberen die minder zwaar zou zijn.

Dinsdag was ik naar een open mic night in een hele cool bar the Red Devil Lounge, waar een vriendin van een huisgenootje elke dinsdagavond Vietnamese sandwiches verkoopt. Het leek wel alsof er meer open mic’ers waren dan toeschouwers. Sommigen hadden wel talent, een paar zag je liever na één noot weer vertrekken. Was erg leuk! Donderdagavond was de wekelijkse TNS van het IEEC (The International Education Exchange Council). Dit was in ‘Pizza Orgasmica’ (ik noem het voortaan ‘Pizza-wel-Okidoka’, flauw hè). Erna ook nog naar een bar met de raarste spelletjes, typisch Amerikaans blijkbaar. Vrijdagavond naar een heel erg vet huisfeestje in een prachtig huis op Castro street. Er waren red cups (ultimate high school movies idee) en mensen verkleed als LaLa en Pooh van de Teletubbies. Dit weekend een poging gedaan om te beginnen aan het leeswerk voor aankomende week.. maar ik voel me nog iets te veel “op vakantie” merk ik. Maar goed; aan de slag!

p.s. Sorry voor het lange verhaal

Een Reactie op “Eerste week SFSU

  1. Sorry voor het lange verhaal?! We LOVE lange verhalen. Zeker als ze over Eva in San Francisco gaan. Je avonturen klinken heerlijk, ik lees ze graag, dus gimme more! 😉 Heel veel plezier nog daar & het is supercool om precies te weten waar je bent – overigens heetten de donderdagavonden bij ons nog gewoon Pint nigths, maar ik zie dat ze daar nu een mooi eufemisme voor hebben gevonden. Kijk uit naar je volgende verhaal!

Geef een reactie

